آوای دل
worker
worker
worker

شعر : با تو من می جوشم و سر می روم از بس که داغی

با تو من می جوشم و سر می روم از بس که داغی


با تو من می جوشم و سر می روم از بس که داغی

شعله لازم نیست کدبانو ،خودت یک پا اجاقی

آشپز وقتی تو باشی هر غذائی خوش خوراک است

خنده های آتشینت ، بوسه های احتراقی

دعوتم کن... با تغزل سفره ی بزمی به پا کن

طبع من را پر کن از عشقت به هر سبک و سیاقی

کهنه و تازه ندارد . همزبان عاشقانم

حافظ و شمس و سنائی ، سعدی و سیف و عراقی

شهریار و منزوی و کدکنی و بهبهانی

عاشقی کن تا بدانی شاعری نیست اتفاقی

این غزل را مینویسم تا که تنها تو بخوانی

با تو من می جوشم و سر می روم از بس که داغی



م مهرپرور





دیدگاه های کاربران

شاعران گرامی به درخواست نویسنده این صفحه لطفا این سروده را نقد و بررسی نمایید


سید رضا موسوی
به به چه غزلی بودد
مرحبا محسن جان
مانی سرخابی
محشر بود

دستمریزاد
مهدی چراغی
سلام محسن جان
بسیار متبحرانه و زیبا بود بدون اغراق سراسر زیبایی و هیجان...
دوباره بر می گردم و می خوانم
همیشه شاعری برادر خوبم
تا بعد
آيدين قربانی
سلام و درود بسیار
زبان شعری ساده و بی آلایشی داشت...لذت بردم جناب مهرپرور عزیز...
...
راستی اگر این مصراع را بدین صورت می نوشتید زیباتر می بود :
خنده هایت آتشین و بوسه هایت احتراقی! ( مرجح )
یا
خنده های آتشین و بوسه های احتراقی
...
راستی نگاهی به وزن مصراع زیر بیندازید :
عاشقی کن تا بدانی شاعری نیست اتفاقی

جسارتم را ببخشید دوست نازنینم... فراوان درود
عباس علی استکی
سلام جناب مهر پرور عزيز
عاشقانه اي شاعرانه
بسيار زيبا بود
موفق باشيد
رضا محمدصالحی
دعوتم کن... با تغزل سفره ی بزمی به پا کن
طبع من را پر کن از عشقت به هر سبک و سیاقی

عالی جناب مهر پرور . از ویژگیهای شعر شما بدیع بودن است

در این مصرع فکر کنم از وزن خارج شده اید :
/عاشقی کن تا بدانی شاعری نیست اتفاقی /

عاشقی کن = فاعلاتن
تا بدانی = فاعلاتن
شاعری نیس= فاعلاتن
ت =اضافه است
اتفاقی= فاعلاتن
جمشيد سرهنگيان
درود بر جناب مهرپرور
عاشقانه ای لطيف سروده ايد
پيروز باشيد
سیامک کیهانی
درود جناب مهرپرور عزیز
چه خوان رنگینیست این غزل متفاوت
لذت بردم از این نگاه و اندیشه ظریف
در پناه خوبیها.
مهدی  وحید دستجردی
سلام جناب مهر پرور
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
فقط چند نکته و آنهم اینکه معمولا "داغ" را باقاقیه های مثل عراق و سیاق و دیگر قافیه هایی که گفته اید هم قافیه نمی کنند و این چهره شعر شما را خراب میکند.شما استاد عزیز می توانی با کمی تامل کلمه ای دیگر را به جای ای واژه قرار دهید.....ودیگر اینکه شما دربیت: "شهریار و منزوی و کدکنی و بهبهانی
عاشقی کن تا بدانی شاعری نیست اتفاقی" شما در مصرع اول فقط از چندتا اسم استفاده کردید و ربطشون با مصرع دوم خیلی خیلی کم ویا بهتر بگویم اصلا ربطی با هم ندارند و"ت" درکلمه "نیست"اضافه هست ....بعنوان مثال شما می تواستید این بیت را اینگونه بگویید
"عاشقی کن تاببینی شاعر دیوان عشقم"
"شاعری کی اتفاقیست؟نیست شعری اتفاقی" بازهم جسارت بنده را ببخشید......یاحق

محسن  مهرپرور
سلامک جناب دستجردی عزیز
سلام بر دوستان خوبم
سید رضای عزیز
جناب سرخابی عزیز
مهدی چراغی عزیز
جناب قربانی عزیز
جناب استکی عزیز
جناب صالحی عزیز
جناب سرهنگیان عزیز
جناب کیهانی عزیز
به علت وقت کمی که دارم . یک جا از لطف و نگاه های مهربان همه دوستان سپاسگذارم . نقد ها و دیدگاهای خوب و مفیدتان را به روی چشم میگذارم و اصلاح میکنم
در مورد قافیه ی داغ و اجاق . قبلا بارها توضیح داده ام که برای ما فارسی زبانها تلفظ (غ و ق ) تفاوتی نداره و فقط در ظاهر متفاوتند که من بیشتر به آهنگ و جنبه ی شنیداری کلمات توجه دارم و کاری به ظاهر ندارم

در مورد "شهریار و منزوی و کدکنی و بهبهانی "
باید به بیت قبل رجوع کنید
کهنه و تازه ندارد . همزبان عاشقانم
(حافظ و شمس و سنائی ، سعدی و سیف و عراقی
شهریار و منزوی و کدکنی و بهبهانی)
شاعران تازه و کهنه رو برای نمونه آوردم و از معشوق خواستم با هر زبانی چه کهنه و تازه و...

ممنون از توجهتان





مانی سرخابی
درود به دوست خوبم
ببخشید که دراین بحث ازاد شرکت میکنم نظری داشتم شاید که در کنار هم بتوانیم نتیجه گیری کنیم:
بنای قافیه بر موسیقی کلام و هم آهنگی استوار است و از سوی دیگر در فارسی تلفظ/ ث ،س ،ص/ذ،ظ،ز/ط،ت/ح،ه/غ ،ق
بدون هیچ اختلافی تلفظ میشود
میتوان نتیجه گرفت :که اختلاف در حرف به شرطی که حروف قریب المخرج یا همصدا باشد..عیبی ندارد
چه ترک و چه روم و چه برو چه بحر/همه روستایند و شیراز شهر(سعدی)
اگر حروف قافیه از لحاظ شنیداری یکی باشند اما نوشتار متفاوت داشته
باشند قافیه را «سماعی» می نامند. در گذشته شاعران از این قوافی
پرهیز می کرده اند اما امروزه گاهی در حدّ یک یا دو مورد در یک شعر از این
قوافی استفاده می شود و مثلا «قنوت» و «خطوط» را مرحوم «قیصر امین پور»
و بحث دیگر ...خیلی کمتر شاعر پیدا میشود به سلیقه تمام مخاطبین شعری بسراید و شاعر باید نظرات را جمع بندی کند تا نتیجه گیری درست کند..
گاهی مواقع تعجب میکنم منتقدین از شاعر و سراینده شعر معنی آن مصراع که مبهم است را میخواهند.
به عقیده من شاعر نباید توضیحی برای شعر داشته باشد و اگر شعری مفهوم را ارتباط ندهد یعنی موفق نبوده //البته اگر تمامی منتقدین به نکته مبهم اشارت کند و به جمع بندی برسد//
دکتر شریعتی میگوید :
هرگز از کسی که همیشه با من موافق بود ، چیزی یاد نگرفتم . . .


جسارت من کوچک را به بزرگی خودتان ببخشید

برای شعر و به نام شعر


آيدين قربانی
با درود دوباره به دوست نازنینم محسن مهرپرور
دوست عزیزم جناب مهرپرور شکل نوشتاری قافیه نیز باید یکسان باشد هرچند شما در تلفظ یکسان بر زبان برانیدش وگرنه قافیه صحیح نیست.
با سپاس و مهر


مهدی چراغی
سلام به همه دوستان....
با کسب اجازه از محسن عزیز
با تمام صحبت های دوستان خوبم محمد جواد عزیزم و مانی عزیز کاملا موافقم با توجه به حروف هم آوا رد زبان پارسی هم صدایی قافیه بدون توجه به نوع نگارش آن از ایراد های قایفه به شما نمی رود و اتفاقا به اعتقاد من کمی خواننده را درگیر خودش می کند و لذت بخش هم هست
و دوست خوب و برادرم مانی عزیز به شعر سعدی به خوبی اشاره کردند
همیشه شاعر بمانید
تا بعد


مانی سرخابی
ممنونم مهدی جان

یادم رفت بگم این مورد رو هم چون اقا مهر پرور نیستن

عاشقی کن تا بدانی شاعری نیست اتفاقی/این مصرا کاملا صحیح میباشد از نظر وزنی (ت) خوانده نمیشود و الف مصوت هم که باید ناخوانده دانست و تقطیع این مصراع به این ترتیب میباشد

عا/ش/قی/ کن* تا /ب/دا/نی* شا/ع/ری/ نی*/سـِت/ت/فا/قی

این اصل نباید فراموش شود که وزرن شعر بر موسیقی بنا شده و باید صحیح خواند



عاطفه اکبری
سلام
بسیار زیبا بود و بسیار عاشقانه
تمام بیت های غزل تون را دوست داشتم.
بنابراین هیچ بیتی را ازاین خوشه ی زیبای گندم عاشقی تون جدا نمیکنم.
قلمتون سبز
شاد باشید.

ارسال دیدگاه

×جهت ارسال دیدگاه عضو و یا وارد سیستم آوای دل شوید

تصویر شاعر

محسن  مهرپرور

اطلاعات شاعر

شاعر : محسن مهرپرور
عنوان کاربری : شاعر
دفتر شعر : شاعرانه ها
نوع شعر : غزل
دسته بندی : عاشقانه
تخلص : م مهر
کشور : ایران
شهر : مشهد
شناسه : AVA-p- 9265
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1391 0:32
دیدگاه ها : 34
بازدید : 1157

دفاتر شعر

اشعار دیگر شاعر

جستجو در آوای دل

آخرین دانلود ها

پینشهاد واژه

آیا معنی واژه "آغا" را می دانید؟

پخش موسیقی

ّبیوگرافی

پیشنهاد

حمایت از آوای دل

آخرین کتاب

افطاری

متن های دوزبانه

پیشنهاد کتاب

شهرزاد قصه‌گو

مقالات عمومی

آخرین مقالات آموزشی

آخرین واژه ها

اشعار ماندگار

همایش ها

غیر فعال

آمار فعالیت

تولد آوای دل : 1 / 1/ 1385
تعداد بازدید 23,220,205
تعداد صفحات : 11836
تعداد اشعار : 10982
تعداد دیدگاه ها : 258,787
تعداد شاعران : 2016
تعداد شاعران آقا : 1459
تعداد شاعران خانم : 557
تعداد واژه های لغت نامه : 852
همایش های رسمی برگزار شده : 5